مقالات آرشیو خبر ها
تیم هایی که هرگز فراموش نمی شوند؛ یوونتوس 2002/03

تیم هایی که هرگز فراموش نمی شوند؛ یوونتوس 2002/03

در تاریخ باشگاه های فوتبال مواقعی وجود دارد که به سختی از ذهن هوادارانشان پاک می شوند. گاهی این مواقع آنقدر رویایی سپری می شوند که تکرار شدن آن ها دور از ذهن می نماید.

برای یوونتوس فصل 2002/03 هم اوضاع به همین منوال بود. تیمی که توسط مارچلو لیپی هدایت می شد و تشنه موفقیت بود.

یوونتوس در آن فصل در لیست 26 نفره بازیکنان خود از 17 ایتالیایی بهره می برد. روندی که تا همین الان پابرجا مانده است. این تیم از معدود تیم های ایتالیایی است که همواره درصد قابل توجهی از بازیکنانش را مردان ایتالیایی تشکیل می دهند و در طول سال های متمادی شاکله اصلی تیم ملی ایتالیا را بازیکنان بیانکونری تشکیل می دادند.

در آن فصل یووه با 72 امتیاز و تفاضل گل 35+ قهرمانی سری آ را از آن خود کرد. بالاتر از اینتر، میلان و لاتزیو؛

آلساندرو دل پیرو با 16 گل بهترین گلزن این تیم بود. بیشترین تعداد بازی در اختیار بوفون قرارداشت که در 32 بازی بانوی پیر فیکس بازی کرد.

بریندلی با دریافت 7 کارت زرد و یک کارت قرمز خشن ترین مرد تورینی ها بود.

بهترین پیروزی بانوی پیر در آن فصل دو برد 5 بر صفر برابر رجینا بود و جالب تر اینکه دو باخت بد آنها نیز در سری آ دو باخت 2 بر صفر مقابل برشیا در دو بازی رفت و برگشت بود.

بیانکونری ها در آن فصل 64 گل به ثمر رساندند و موفق شدند در سری آ 21 پیروزی کسب کنند. عملکرد آنها در لیگ قهرمانان اروپا که در نهایت به فینالیست شدنشان منجر شد فوق العاده شروع شد.

در آن سال تیم های بعد از صعود از مرحله اول گروهی وارد گروه دوم مرحله گروهی می شدند و در صورت صعود به یک چهارم نهایی راه پیدا می کردند.

یووه در آن فصل در گروه پنجم لیگ قهرمانان اروپا نیوکاسل، دیناموکیف و فاینورد هم گروه شد و در آخر با 13 امتیاز به عنوان تیم اول صعود کرد.

در مرحله دوم گروهی گوره خرها با منچستریونایتد، بازل و دپورتیوو لاکرونیا هم گروه شدند. صعود معجزه وار ایتالیایی که در طول تاریخ بارها تکرار شده اینجا هم اتفاق افتاد و یوونتوس در حالی که با بازل و لاکرونیا در امتیاز هفت هم امتیاز شده بود، به لطف تفاضل گل بهتر بعد از منچستریونایتد 13 امتیازی به دور بعدی جام صعود کرد.

آنها در هر دو بازی رفت و برگشت نتیجه را به منچستریونایتد واگذار کردند ولی در نهایت به جمع هشت تیم برتر اروپا راه یافتند.

در یک چهارم نهایی طبق قرعه باید به مصاف بارسلونا می رفتند. بازی دو تیم در دل آلپی یک - یک مساوی شد ولی در نیوکمپ شاگردان لیپی موفق شدند حریف کاتالانی را با نتیجه 2 بر 1 از پیش رو بردارند و به جمع 4 تیم نهایی لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا کنند.

نکته جالب در مورد نیمه نهایی جام، حضور سه تیم ایتالیایی یوونتوس، اینتر و میلان بود که به همراه رئال مادرید به این مرحله راه پیدا کرده بودند.

بانوی پیر برای رسیدن به فینال این بار باید یک تیم اسپانیایی دیگر را قربانی می کرد. کهکشانی ها در سانتیاگو برنابئو موفق شدند یووه را با حساب 2 بر 1 شکست دهند.

اما نمایش دلپذیر شاگردان لیپی در بازی برگشت و بدست آوردن نتیجه 3 بر 1 رئال مادرید را از رسیدن به فینالی که سال قبل از آن با قهرمانی آن را به پایان رسانده بود، محروم کند.

جی جی بوفون در این بازی توانست پنالتی فیگو را مهار کند و تیمش را به فینال ببرد.

دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا را دو تیم یوونتوس و آث میلان در ورزشگاه الدترافورد شهر منچستر انگلیس برگزار کردند. با اینکه خیلی زود می توانستند از حریف خود عقب بیفتند، داور مسابقه گل صحیح شوچنکو را آفساید اعلام کرد.

بازی در 90 دقیقه با تساوی بدون گل تمام شد و دو نیمه 15 دقیقه ای هم کارساز نشد تا ضربات پنالتی مشخص کند کدام تیم قهرمان اروپا خواهد شد.

در نهایت این روسونری بود که با برتری 3 بر 2 در ضربات پنالتی بانوی پیر را شکست داد و قهرمان شد.

اما همانطور که پیش تر گفته شد، در پایان فصل یوونتوس با قهرمانی در کالچو و ناب قهرمانی در اروپا یک فصل فوق العاده را پشت سر نهاد.

بانوی پیر با دروازه بانی مثل جان لوئیجی بوفون راه های رسیدن به سنگر تورینی ها را سد کرده بود. ذخیره بوفون در آن فصل آنتونیو کیمنتی بود.

در خط دفاعی از بازیکنانی همچون فرارا، فرسی، یولیانو، تودور، مونترو، پسوتو، بریندلی، زامبروتا و البته لیلیان تورام اصول فوتبال دفاعی را به تیم های اروپایی آموخت.

خط میانی قدرتمند این تیم را ندود، داویدز، روبن اولیویرا، کامورانزی، آنتونیو کونته (سرمربی فعلی تیم مل ایتالیا)، تاکیناردی و پارو تشکیل می دادند.

ترکیب پاول ندود و داویدز در کنار یک هافبک دفاعی قدرتمند مثل تاکیناردی کمربند میانی یووه را محکم کرده بود.

قدرت بیانکونری نه در دفاع بلکه در خط حمله این تیم بود. دل پیرو، مارچلو سالاس، دیوید ترزگه، مارکو دی وایو و مارچلو زالایتا تشکیل دهنده خط حمله تیم لیپی در طول فصل 2002/03 بودند.

زالایتا زننده گل برتری یوونتوس برابر بارسلونا در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا بود. بزرگ ترین حسرت فصل برای پاول ندود چک تبار رقم خورد؛ ندود با دریافت دو کارت زرد در دوبازی مقابل رئال مادرید، جدال با میلان در فینال لیگ قهرمانان ارو پا را از دست داد، به طوری که هنوز از این اتفاق به عنوان بزرگ ترین حسرت دوران فوتبالش یاد کرده است.

یوونتوس در فصل 2002/03 در کوپا ایتالیا در مرحله نیمه نهایی از گردونه مسابقات خارج شد ولی با غلبه بر پارما که در آن فصل قهرمان جام حذفی شده بود، توانست سوپرکاپ ایتالیا را بدست بیاورد.

حضور یوونتوس در فینال فصل پیش لیگ قهرمانان باعث شد تا این تیم بعد از 12 سال پا به این مرحله از بازی ها بگذارد، آنها فصل پیش هم مانند 12 سال قبل، رئال مادرید را در نیمه نهایی مغلوب کردند.

با این حال از آخرین قهرمانی بانوی پیر در اروپا 19 سال می گذرد و به نظر نمی رسد در حضور غول های بزرگ فوتبال اروپا، قهرمانی در لیگ قهرمانان برای تیم محبوب ایتالیا محقق شود.

منبع مقاله: تحریریه سایت ورزش 11

لطفا یک دقیقه از وقت خود را به ما بدهید . برای حمایت از ما کافیست بر روی آگهی ها کلیک و از آنها بازدید بفرمایید.


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حسین صالحی
حسین صالحی«مدیر سایت»
ارتباط با نگارنده: