رویدادها آرشیو خبر ها
صخره ما چه سرسخت بود

صخره ما چه سرسخت بود

 

او را یكی از بهترین مدافعان نسل خودش در فوتبال دنیا می‌دانند. فرماندهی قدرتمند آندره‌ا بارتزالی در خط دفاعی یوونتوس در یك دهه اخیر از او یك بازیكن تأثیرگذار با كلاس بین‌المللی ساخت تا به همراه دو زوج دیگرش؛ جورجو كیه‌لینی و لئوناردو بونوچی و البته همراهی جیجی‌بوفون خالق یكی ترسناك‌ترین خطوط دفاعی نیم قرن اخیر فوتبال ایتالیا و جهان باشد. (BBC)

 

هوش بالا، رفتار و اخلاق حرفه‌ای در طول بازی، بازی‌خوانی خوب، آرامش، تاكیتیك‌پذیری بالا، تیزبینی و توانمندی در بازی با توپ او را مبدل به یكی از كامل‌ترین مدافعان فوتبال در جهان فوتبال كرده است.

 

بارتزالی كه 280 بار با لباس بیانكونری در رقابت‌های مختلف به میدان رفته بعید است در هفته‌های پیش‌رو بتواند آمار بازی‌هایش را به عدد 300 برساند با این حال 8 فصل و نیم حضور مستمر در تورین بیانگر توانمندی‌ها و ارزش‌های این مدافع متعصب و جنگنده است. با اینكه پیش از پیوستن به یووه نیز تجربه حضور در تیم ملی ایتالیا را در كارنامه‌اش داشت اما پس از عضویت در جمع بیانكونری 48 بار نیز با لباس آتزوری در رقابت‌های مختلف به میدان رفت.

 

 

بارتزالی در زمره مدافعانی بود كه به ندرت گلزنی می‌كرد و بیش از آنكه مانند برخی دیگر از هم‌پستی‌هایش میل به جلو رفتن داشته باشد یك مدافع وفادار به محوطه جریمه تیمش بود. او نه‌تنها در 73 بازی ملی‌اش هرگز موفق به گلزنی نشد بلكه در 280 بازی كه برای یووه انجام داد نیز تنها 2 بار برای این تیم گلزنی كرد.

 

كسب 7 قهرمانی در سری A ایتالیا؛ 4 مقام نخست در كوپا ایتالیا، فتح 4 سوپركوپا ایتالیا به همراه دو نایب‌قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، عناوین كسب كرده بارتزالی با یوونتوس است. او با تیم ملی ایتالیا نیز در سال 2006 قهرمان جام‌جهانی، مقام سوم المپیك 2004، نایب‌قهرمان جام‌ملت‌های اروپا در سال 2012 و نایب‌قهرمان جام كنفدراسیون‌ها در سال 2004 شد.

 

او همچنین 4 بار به عنوان یكی از بازیكنان تیم برتر رقابت‌های سری A، تیم منتخب یوفا در مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در سال 2015 و برنده جایزه «گائه‌تانو شیره‌ا» در سال 2017 شد (به بهترین بازیكن بالای 30 سال حاضر در رقابت‌های سری Aاعطاء می‌شود.)

 

 

«صخره» (لقبی كه طرفداران بارتزالی به او داده‌اند.) در حالی تا چند هفته دیگر برای همیشه كفش‌هایش را خواهد آویخت كه از زمان حضورش در ژانویه 2011 تا به امروز (به جز فصل 2014‐2015 و فصل اخیر) همیشه یكی از مدافعان ثابت یوونتوس در حدود یك دهه اخیر بوده است.

 

او یكی از نقش‌آفرینان ماجراجویی با آرامش و اطمینان یوونتوس در سالهای اخیر بوده. چه بسیار دیدارهای نفس‌گیری كه یووه با قلدری و استحكام او از آنها سربلند بیرون آمد و چه عناوین دست‌نیافتنی كه با همراهی ستارگانی چون او به ویترین افتخارات یووه افزوده شد. بارتزالی در حالی با لباس سیاه و سفید از فوتبال وداع خواهد كرد كه نمادی از نفوذناپذیرترین سدها و دیوارهای دفاعی برای نسل جدید یوونتوسی‌ها خواهد بود.

 

* تیتر برگرفته از فیلم «دره من چه سرسبز بود» به كارگردانی جان فورد و محصول سال 1941 سینمای ایالات متحد آمریكا.

 


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حامد
حامد «خبرنگار»
ارتباط با نگارنده: