مقالات آرشیو خبر ها
تحلیلی بر اتوبیوگرافی تازه منتشر شده آندره آ پیرلو ; شرحی متفاوت از حال یک ستاره

تحلیلی بر اتوبیوگرافی تازه منتشر شده آندره آ پیرلو ; شرحی متفاوت از حال یک ستاره

شرح حال های اهالی دنیای فوتبال به ندرت جالب از آب درمی آیند به خصوص زمانی که در مورد زندگی یکی از بازیکنان حال حاضر باشد. در کل به نظر می رسد که آنها نمی توانند خودشان را در این شرح حال ها به طور شفاف تشریح و توصیف کنند، حتی با کمک یک نویسنده ناشناس .

حقیقتی است که فوتبالیست ها گاهی اوقات سوژه های خوبی برای ساختن حکایت هایی در آینده هستند اما گاهی اوقات بخش هایی از واقعیت در این شرح حال ها حذف می شود تا آبروی برخی از دوستان ریخته نشود. شرح حال آندره آ پیرلو اما شاید یک مورد استثنایی باشد که خواندنش روح را تازه می کند و در یک کلمه فوق العاده است .

اینکه این کتاب خیلی سریع پس از انتشارش به زبان انگلیسی ترجمه شد، خودش همه چیز را درباره متفاوت بودن آن با دیگر کتاب هایی که از شرح حال دیگر بازیکنان منتشر شده است بازگو می کند. این کتاب داستان زندگی بازیکنی است که هرگز بازی برای تیمی در خارج از کشورش را تجربه نکرده است و شاید به لحاظ تئوری برای آنهایی که علاقه ای به پیگیری رویدادهای سری A ندارند، جذابیتی نداشته باشد.

اکثر داستان های این کتاب مربوط به اتفاقاتی است که در ایتالیا رخ می دهد و به همین دلیل پانویس های زیادی در این کتاب وجود دارد تا مثلاً برای خوانندگان تشریح کند که جیانی ریورا چه کسی است.

این کتاب نسبتا کم حجم که 40 هزار واژه دارد، به 20 فصل بدون نام تقسیم شده است و به همین دلیل خواننده نمی تواند هیچ پیشفرض ذهنی درباره فصلی که قرار است بخواند داشته باشد. اگرچه فصول این کتاب براساس تاریخ رخ دادن وقایع حرفه پیرلو مرتب شده است اما رویکردی که او در این کتاب در پیش گرفته نامنظم است که خواندن آن را لذتبخش تر می کند.

مثلاً شروع یک فصل از این کتاب طوری است که به نظر میرسد در آن پیرلو می خواهد درباره تخصص اش در زدن ضربات آزاد حرف بزند اما آخر آن به جایی ختم می شود که او درباره یک اتفاق عجیب پیش از یکی از تمرینات تیمش می گوید.
او اینگونه شروع می کند: «یکی از بخش های کارم که هرگز یاد نخواهم گرفت چگونه آن را دوست داشته باشم، تمریناتی است که پیش از بازی ها برای گرم کردن خود انجام می دهم. هر زمان که این تمرینات شروع می شود، تک تک سلول های بدنم پر از نفرت می شود راستش این تمرینات برایم منزجر کننده اند. این تمرینات چیزی نیستند جز ارضا کننده حس مربیانی که می خواهند قدرت شان را با خسته کردن بازیکنان خود به رخ بکشند و از این قدرتنمایی لذت ببرند.»

در سرتاسر کتاب شرح حال پیرلو، می توان نشانه هایی برای پی بردن به شخصیت شوخ طبع او دید. مانند اکثر بخش های این کتاب، شاید برای خواننده درک چیزی که پیرلو دارد درباره اش حرف می زند سخت باشد و مبهم به نظر برسد اما خیلی طول نمی کشد که این ستاره ایتالیایی در چند سطر مضحک رفع ابهام می کند. او درباره پنالتی که در بازی ایتالیا و فرانسه در فینال جام جهانی 2006 زد می گوید: «چشم هایم را به آسمان ها دوختم و طلب کمک کردم چون می دانستم خدا قطعاً فرانسوی نیست .»

شاید عجیب ترین بخش این کتاب فصل دهم آن باشد که در آن درباره تلاش سیلویو برلوسکنی، رییس میلان برای متقاعد کردن پیرلو جهت ماندن در این تیم چیزهایی گفته شده است .

یکی از برگ های برنده برلوسکنی، حداقل از دیدگاه نخست وزیر سابق ایتالیا، افشاگری درباره این موضوع است که میلان فاصله ای تا جذب کلاس یان هونتلار ندارد. پیرلو قید انتقاد از این مهاجم هلندی را زده است اما او در بخش های مختلفی از این فصل توضیح می دهد که چرا از وضعیت اش ناراضی بود و یکی از آنها همان سطری بود که تنها یک کلمه داشت: «هونتلار...» .

حسی که پیرلو در این فصل به خواننده منتقل می کند طوری است که او با هر بار آوردن نام هونتلار سرش را به نشانه تاسف تکان می دهد البته چیز به خصوصی ضد هونتلار که این روزها عملکرد خوبی در شالکه دارد، گفته نشده است اما کاملاً مشخص است که برای پیرلو به عنوان کسی که تجربه بازی در کنار اسطوره هایی مانند روبرتو باجو، فرانچسکو توتی، آندری شوچنکو، رونالدو و اینزاگی را دارد، اینکه برلوسکنی ورود هونتلار به سن سیرو را یک کودتا کند، چندان خوشایند نبوده است.

کتاب شرح حال پیرلو در مجموع، کتابی است که شخصیت متفکر، باهوش و رک کسی را به تصویر می کشد که تعریف مشخصی از نحوه ارائه فوتبالش در زمین بازی دارد و معتقد است گام های مشخصی باید برداشته شود تا این وجهه خارج از گود ورزش به خصوص در ایتالیا ارتقا پیدا کند .

شاید تنها نکته ناراحت کننده ای که در این کتاب به چشم می خورد این واقعیت باشد که پیرلو علاقه ای به مربیگری ندارد. با همه ارادتی که او در این کتاب به پپ گواردیولا به عنوان الگو و قهرمانش نشان داده است ، پیرلو می گوید نمی خواهد پا جای پای مربی حال حاضر بایرن مونیخ بگذارد. او در این فصل اعتراف می کند که پس از یک بازی دوستانه میان میلان و بارسلونا او را به کناری کشیده است و نظرش را برای پیوستن به بارسا جویا شده است اما پاسخ پیرلو به او این بوده که دوست دارد در ایتالیا بماند و به مزرعه اش رسیدگی کند.

" Footbal-italia "

" تیم ترجمه انجمن یوونتوس "
«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
سهیل شناس خوش
سهیل شناس خوش«نگارنده اخبار»
ارتباط با نگارنده: